ΣΧΟΛΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, του Νίκου Τριανταφυλλόπουλου


ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ: Aπό τότε που υπάρχει ανθρώπινο είδος.

ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ: Nα ξύσει τον νου των ανθρώπων. Να τους κάνει να σκέφτονται και να αισθάνονται βαθύτερα. Να βελτιώσουν τον εαυτό τους για ένα υψηλότερο επίπεδο ύπαρξης. Να περάσουν από την εποχή της ρηχής γνώσης στην εποχή της επίγνωσης. Να έχουν κίνητρα και απαντήσεις στην ζωή τους, μιας και η ζωή δείχνει πολλές φορές να είναι ένας αγώνας ενάντια στην ανοησία. Να αλλάξουν συμπεριφορά και χαρακτήρα προς το καλύτερο, διότι όταν αλλάξουμε τον εαυτό μας, αλλάζουμε και τον κόσμο (μιας και ο εαυτός του καθενός είναι κομμάτι του κόσμου).

ΠΟΙΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ: Όλοι όσοι πέρασαν και άφησαν το στίγμα τους. Από τον Σωκράτη και τον Πλάτωνα στον Όσο, από τον Ηράκλειτο στον Χριστό, από τον Κομφούκιο στο Βούδα, από τον Νίτσε στον Κρισναμούρτι, από τον Ταγκόρ στον Γκάντι, από τον Μπετόβεν στον Τζιμ Μόρισον και τον Μπομπ Μάρλεϋ, από τον Πικάσο στον απλό εργάτη που βάφει όμορφα έναν τοίχο, από τον Ιπποκράτη στον Χουάνγκ Τι, από τον Γουόλτ Γουίτμαν στον Καβάφη, από τον Πατάντζαλι στις "μάγισσες" του μεσσαίωνα που ρίχτηκαν στην πυρά από τα σταυροφόρα "μιάσματα", από τον Αριστοτέλη στον Σοπενάουερ, από τον Ράσελ στον Ράιχ, από τον Ντοστογιέφσκι στον Καζαντζάκη, από όλους τους απλούς ανθρώπους που μέσα από την καθαρότητα της ψυχής τους πρόσφεραν στους συνανθρώπους τους κάτι όμορφο, ένα νόστιμο πιάτο φαγητό, μια ωραία τέχνη εκφρασμένη στην καθημερινότητά τους.

ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΔΑΚΤΡΩΝ: Κανένα υλικο-χρηματικό κόστος. Μόνο χρόνο και υπόσχεση στον εαυτό πως θα τον φροντίζουν τακτικά, θα τον ανυψώνουν και θα τον ομορφαίνουν.

ΕΣΥ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙΣ ΑΚΟΜΑ ΣΤΙΣ ΣΠΗΛΙΕΣ,
ΝΑ ΚΥΝΗΓΑΣ ΣΚΙΕΣ;
ΝΑ ΘΑΥΜΑΖΕΙΣ ΘΛΙΒΕΡΕΣ ΤΡΟΧΟΦΟΡΕΣ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ
ΚΑΙ ΣΠΙΤΙΑ ΜΕ ΠΙΣΙΝΕΣ;
ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΠΙΑ.

Ταρατατζούμ, πρρρρρρρρρρρρρρ, κρρρρρρρρ, πιπ πιπ πιπ.
Κλαπ κλαπ κλαπ κλαπ κλαπ πρρρρρρρρρρρρρρρρρρ
(μουσική και ήχος από χειροκροτήματα και πορδές)

ΤΕΛΟΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΟΙΝΟΥ
1. Ερώτηση: Πιστεύω ότι τα εξωτερικά ερεθίσματα είναι αυτά που μου προκαλούν άσχημα συναισθήματα ( φόβο, θυμό, κλπ). Είναι δυνατόν να διώξω αυτά τα εξωτερικά ερεθίσματα;
Σχόλιο: Αυτή η άποψη, είναι μια από τις ισχυρότερες ψευδαισθήσεις, να πιστεύουμε δηλαδή, πως τα άσχημα συναισθήματα προέρχονται από καταστάσεις ή από άλλους ανθρώπους. Όλα τα άσχημα συναισθήματα προέρχονται από εμάς. Είναι μόνο η αδυναμία μας, δεν υπάρχει απολύτως καμία ένδειξη ότι συναισθήματα όπως ο θυμός, ο φόβος, κλπ δημιουργούνται από κάποια ανώτερη δύναμη έξω από εμάς. Φυσικά δεν μιλάμε για μια απώλεια αγαπημένου προσώπου ή μια μεγάλη φυσική καταστροφή, σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απόλυτα φυσικό π.χ. η θλίψη, να μας διαπεράσει και να μας συγκλονίσει. Όμως ακόμη και εκεί υπάρχει ένα παράθυρο ανοιχτό για μάθηση και προσωπική ανάπτυξη, ακόμη και για χαρά. Αλλά ας μην αλλάξουμε θέμα, θα μιλήσουμε σε προσεχή μαθήματα για αυτό. Ας μείνουμε εκεί στο ότι τα αρνητικά συναισθήματα υπάρχουν μόνο γιατί εμείς τα συντηρούμε. Υπάρχουν εκεί γιατί δίνουμε εμείς την άδεια να επιβιώσουν.

2. Ερώτηση: Υπάρχει κάποιος λόγος που συνεχίζουμε να κρατάμε αυτά τα άσχημα συναισθήματα;
Σχόλιο: Η συνήθεια. Ζούμε συνέχεια μέσα και γύρω από αυτά. Τα παίρνουμε μαζί στον ύπνο μας, στη φαντασία μας, παντού. Τόσοι και τόσοι άνθρωποι τι θα έκαναν χωρίς άσχημα συναισθήματα; Τους φαίνεται αδιανόητο ότι μπορούν να αναπνεύσουν και να ζήσουν χωρίς αυτά.

3. Ερώτηση: Είναι η φαντασία μας που συντηρεί τα άσχημα συναισθήματα;
Σχόλιο: Δεν μπορούν να υπάρξουν χωρίς την φαντασία μας. Για παράδειγμα το να υποφέρεις από κάποιο σωματικό πόνο, δεν είναι απαραίτητα κακό, μπορεί να είναι τμήμα της προσπάθειας του σώματος για αυτοθεραπεία. Όμως η φαντασία μπορεί να τρέχει και να πιστεύει κάποιος ότι αυτός ο πόνος μπορεί να είναι μέρος μιας σοβαρής ασθένειας, έτσι αυτό γεννάει κάποιο άσχημο συναίσθημα και κάποια ταύτιση με αυτό το συναίσθημα.

4. Ερώτηση: Όταν φτάσεις στο σημείο να ταυτίζεσαι με κάποιο συναίσθημα να είσαι βαθιά μέσα του, μπορείς να το σταματήσεις απλά με τη σκέψη;
Σχόλιο: Όχι. Όμως μπορείς να προετοιμάσεις το έδαφος προτού εκείνο εμφανιστεί. Αν για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορείς να δημιουργήσεις ένα συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς, αν εκπαιδεύεις τον εαυτό σου και τον ενδυναμώνεις, μπορείς να βοηθηθείς, και να το σταματήσεις πριν την εμφάνισή του.

5. Ερώτηση: Σίγουρα θα υπάρχει κάπου κάποτε, η τέλεια αιτία για να είναι κάποιος θυμωμένος.
Σχόλιο: Σίγουρα όχι. Ο θυμός είναι μέσα σου, όχι στην αιτία. Οι άθρωποι είναι γεμάτοι άσχημα συναισθήματα και ταυτίσεις, και παράγουν παρόμοιες αντιδράσεις σε άλλους ανθρώπους. Έτσι, κάποιος πρέπει να μάθει να απομονώνει τον εαυτό του, να μην ταυτίζεται και να παρατηρεί. Δεν είναι κάτι εύκολο, όμως μπορεί να καλλιεργηθεί ως συνήθεια, όπως η συνήθεια που καλλιεργείται να έχεις συνέχεια άσχημα συναισθήματα. Ας κάνουμε το ίδιο από την ανάποδη.

6. Ερώτηση: Με την παρατήρηση μπορεί κάποιος να καταπνίξει την έκφραση του συναισθήματος ή να καταπνίξει την αιτία του;
Σχόλιο: Μπαίνουμε σε μια διαδικασία σύγκρισης και αυτό θα μας μπερδέψει περισσότερο. Είναι λάθος να καταπνίξεις την έκφραση του συναισθήματος, αυτό μακροχρόνια θα δημιουργήσει πρόβλημα υγείας. Αν είσαι έτοιμος να εκφράσεις κάτι άσχημο, σημαίνει πως ήδη έχεις ταυτιστεί. Το κλειδί στην λύση είναι να καταστρέφεις την ταύτιση, πριν εμπλακείς στην ανάγκη να εκφράσεις κάτι άσχημο.

7. Ερώτηση: Όλη αυτή η προσπάθεια να καταστρέψουμε από τη ρίζα τα άσχημα συναισθήματα, δεν θα μας κάνει να νιώθουμε κουρασμένοι.
Σχόλιο: Ασφαλώς όχι. Στην πραγματικότητα, μας δίνει πολύ περισσότερη ενέργεια, μας φορτίζει τις μπαταρίες. Μπορεί να νιώσει κανείς κουρασμένος, όταν καταπιέζει αυτά τα συναισθήματα. Η καταπίεση δεν μπορεί ποτέ να βοηθήσει, γιατί αφενός τα συναισθήματα αργά ή γρήγορα θα βρουν διέξοδο και θα ορμήξουν προς τα έξω, και αφετέρου η συνεχής καταπίεση όπως προείπαμε, μακροχρόνια θα δημιουργήσει προβλήματα υγείας.

8. Ερώτηση: Πώς θα καλλιεργηθεί αυτή η συνήθεια να βλέπουμε τα πράγματα από την ανάποδη, δηλαδή χωρίς τα άσχημα συναισθήματα να μας ταλανίζουν;
Σχόλιο: Όπως προείπαμε ο άνθρωπος οφείλει να συνεχίζει τον δρόμο του, μια συγκεκριμένη πορεία, να ξεριζώνει τις ενοχλητικές νότες πριν γίνουν φωνές μέσα του. Έτσι θα ενδυναμώσει τον εαυτό του, θα δημιουργήσει το αντίστοιχο μαγνητικό πεδίο, θα έλξει και θα δεχτεί έλξη από κάτι αντίστοιχο. Και όσο το δυναμώνει, αυτή η προσπάθεια να καθαρίζει μέσα του, θα γίνεται όλο και συχνότερα μέχρι να φτάσει να γίνεται σχεδόν αυτόματα. Για να φτάσεις στο σημείο να ακολουθήσεις μια φιλοσοφική σχολή, ή ένα πρόγραμμα προσωπικής ανάπτυξης προυποθέτει και ένα πεδίο με συγκεκριμένη δύναμη. Ένας γκουρού, ή ένας φτασμένος γιόγκι δεν χρειάζεται να συγκεντρώσει άλλο μαγνητικό πεδίο, το κάνει αυτόματα από ένστικτο και αυτό είναι που τον κάνει, με τη δύναμη του χρόνου, γκουρού ή φτασμένο γιόγκι. Δεν μπορεί να εξηγηθεί ούτε με συναισθήματα ούτε με μηχανικές περιγραφές. Μικρή επίγνωση, φτωχά αποτελέσματα.

9. Ερώτηση: Ακόμη δεν μπορώ να καταλάβω, πως γίνεται τα αρνητικά αισθήματα να προέρχονται από μέσα μου;
Σχόλιο: Αν παρατηρήσεις τον εαυτό σου θα δεις. Οι εξωτερικές αιτίες παραμένουν οι ίδιες, κάποιες στιγμές σου προκαλούν άσχημα συναισθήματα άλλες φορές όχι. Παράδειγμα: βλέπεις ή συναντάς ένα πρόσωπο κάθε μέρα, ας πούμε τον εργοδότη σου ή έναν πολιτικό. Την μια στιγμή θυμώνεις πραγματικά μαζί του και θέλεις να τον σκοτώσεις, την άλλη φορά θυμώνεις λιγότερο, την άλλη είσαι αδιάφορος, μια άλλη στιγμή γελάς ή τον χλευάζεις, έπειτα είσαι πάλι αδιάφορος, κλπ. Αν είσαι σε καλή διάθεση, παρατηρώντας, χωρίς να εμπλέκεσαι σε γρανάζια θυμού, τότε ότι και να συμβεί έξω, δεν μπορεί να σου δώσει άσχημα συναισθήματα. Αν είσαι σε κακή διάθεση, μπλεγμένος σε θυμό που έχει ήδη ριζώσει, βουτηγμένος σε φαντασία και σε σενάρια, τότε τα άσχημα συναισθήματα θα φουντώσουν. Είναι θέμα εσωτερικής παρακολούθησης. Να κρατάς μια απόσταση.

10. Ερώτηση: Μα κάποιοι άνθρωποι είναι πραγματικά απεχθείς.
Σχόλιο: Το ίδιο μπορεί να σκέφτονται εκείνοι για σένα. Και αν δεν το σκέφτονται, αν εκπέμπεις την απέχθειά σου, αυτοί θα σε καθρεπτίζουν. Εδώ μπορείς να υποστηρίξεις ότι είσαι αδιάφορος, προσπαθείς να μην δίνεις σημασία, να μην δίνεις αφορμές για άσχημα σχόλια εναντίον σου, να είσαι τυπικός κλπ. Αν πράγματι ισχύει να είσαι ακέραιου χαρακτήρα, τότε μπορείς να ελαφρύνεις τη θέση σου, έχεις κάνει το καλύτερο και δεν μπορείς να κάνεις κάτι άλλο. Με ειλικρίνεια και επίγνωση. Τότε και μόνο τότε, μπορείς να σκεφτείς πως αυτός ο άνθρωπος ο απεχθής, είναι μια μηχανή. Και εννοείται μόνο τότε επειδή είσαι και εσύ και ο καθένας μας μια μηχανή που ενεργεί με συγκεκριμένο τρόπο. Όμως με το να είσαι ειλικρινής στην προσπάθειά σου και βάζοντας για λίγο τη θέση σου στη θέση του άλλου, έχεις ξεφύγει έστω και λίγο από τον μηχανικό τρόπο. Έτσι βλέπεις πως ο άνθρωπος που θεωρείς απεχθής, σκέφτεται και ενεργεί με κάποιον συγκεκριμένο τρόπο, και δεν έχει κανένα περιθώριο να αλλάξει κάτι. Και αυτή η μηχανή, δεν είναι στο ίδιο μήκος λειτουργίας με εσένα. Μπορεί να βρεθείς σε ένα γραφείο, σε δημόσια υπηρεσία γιατί χρειάζεσαι ένα χαρτί. Βλέπεις πως η διαδικασία είναι χρονοβόρα και ανόητη, και το βλέπουν όλοι, εκτός από τον υπάλληλο που έχει μάθει να εκτελεί την διαδικασία κατά τον ίδιο τρόπο και μόνο με αυτόν. Ή να είναι δεμένος από έναν ανόητο νόμο, που δεν τον αφήνει να ενεργεί όπως θέλει, κι ενώ βλέπει πως δεν γίνεται να είναι υποχρεωμένος να το κάνει έτσι. Τότε αμέσως εσύ εμπλέκεσαι σε κάτι που δεν μπορείς να κάνεις κάτι για αυτό και αυτόματα άσχημα συναισθήματα αναδύονται. Όμως οι άλλοι άνθρωποι, στην πραγματικότητα δεν έχουν τόση δύναμη όσο εσύ νομίζεις, ούτε διάθεση να σου χαλάσουν την διάθεση. Μπορείς να είσαι περισσότερο ελεύθερος, αν κρατήσεις απόσταση και δεν εμπλακείς στο αναδυόμενο συναίσθημα. Όταν κάποιος παρατηρήσει σωστά, θα δει πως κάποιες στιγμές εμπλέκεται λίγο και άλλες φορές περισσότερο. Άλλες φορές το όριο αντοχής είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο. Παίρνει πράγματι πολύ χρόνο το να επιμείνεις στο ξερίζωμα των άσχημων συναισθημάτων, όμως δεν είναι αδύνατον να τα εξημερώσεις. Είναι δυνατόν, και αυτή είναι η μεγαλύτερη από όλες τις νίκες.

11. Ερώτηση: Υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης αυτής της ικανότητας να κόβουμε από την ρίζα τα άσχημα συναισθήματα;
Σχόλιο: Φυσικά και πρόκειται για ανάπτυξη και βελτίωση. Το αν είναι σταδιακή ή άμεση εξαρτάται από την πειθαρχία του ανθρώπου. Και όταν λέμε πειθαρχία δεν εννοούμε φυσικά επιβολή, αλλά αυτοπειθαρχία. Όπως πολλά άλλα πράγματα έτσι και οι άνθρωποι διαφέρουν μόνο ως προς τον τρόπο που εκδηλώνονται. Όταν είναι ή έχουν γίνει ομοιόμορφες μηχανές, δεν διαφέρουν. Όμως και πάλι οι πιθανότητες είναι διαφορετικές. Κάποιοι άνθρωποι έχουν ακόμη το περιθώριο να αλλάξουν, άλλοι έχουν χάσει αυτό το προνόμιο είτε λόγω συνθηκών, είτε γιατί οι ίδιοι δημιούργησαν αυτές τις συνθήκες, άλλοι θα αλλάξουν μόνο με ένα θαύμα και άλλοι απλά είναι χάσιμο χρόνου διότι είναι ήδη ζωντανές νεκρομηχανές. Να σημειώσουμε τούτο, πως όλοι οι άνθρωποι από τη στιγμή που εμφανίζονται στη σκηνή, έχουν αυτή την ικανότητα και την χάνουν στην πορεία αργά ή γρήγορα. Από το σημείο των πιθανοτήτων σχετικά με την αλλαγή, ο άνθρωπος χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες: σε αυτούς που έχουν αξίες και συμπεριφέρονται βάση των αξιών τους στις διάφορες καταστάσεις, σε εκείνους που δεν έχουν ούτε αξίες ούτε σωστή συμπεριφορά και σε εκείνους που έχουν λάθος αξίες.

12. Ερώτηση: Σε ποια από τις τρεις κατηγορίες υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες;
Σχόλιο: Σε καμία ή σε όλες. Δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Εξαρτάται από το πόσο βαθιά χρειάζεται να σκάψει ο άνθρωπος μέσα του, από το πόσο είναι πραγματικά διατεθημένος να αλλάξει. Και επειδή όπως είπαμε οι πιθανότητες είναι για όλους ίδιες όταν γεννιόμαστε, όσο μεγαλώνουμε χάνονται και για να γυρίσουμε πίσω χρειάζεται εκείνο το μικρό φλας, να γίνει μεγάλο και φυσικά να έχουμε τη δυνατότητα να το αντιληφθούμε. Έτσι στην πορεία της ζωής μας ίσως δούμε πράγματα που μας φαίνονται απίθανα, όπως για παράδειγμα ένας εγκληματίας αλλάζει και γίνεται Χριστός- Βούδας. Ή πως ένας Χριστός-Βούδας αλλάζει και γίνεται ζωντανή νεκρομηχανή.

13. Ερώτηση: Μα αν φτάσουμε στη φώτιση είναι δυνατόν να γυρίσουμε ξανά πίσω;
Σχόλιο: Φυσικά και είναι. Αναφερθήκαμε, στην απαραίτητη προυπόθεση ο άνθρωπος να καθαρίσει πρώτα, να ξεριζώσει τις ασχήμιες από μέσα του, φόβο, ζήλεια, φυλαργυρία, χυδαιότητα κλπ. Αν κάποιος νομίζει (και υπάρχουν πολλοί) πως έχει φτάσει κάπου, χωρίς πριν να έχει καθαρίσει, εκεί ψηλά που θα νομίσει ότι βρίσκεται θα ταλαιπωρείται από ομίχλη, σκόνη και κρύο, θα νιώθει άβολα, το οξυγόνο θα είναι λίγο. Όλες αυτές οι ακαθαρσίες που κρατάει μέσα του, ίσως με ένα πνευματικό μέηκ – απ πετυχημένο θα βγουν, αργά ή γρήγορα, και η έλλειψη ειλικρίνειας (καθαρότητας) θα τον οδηγήσουν σε ανώμαλη προσγείωση ή σε τρέλα.

14. Ερώτηση: Υπάρχει τότε σημείο που κάποιος μπορεί να καταλάβει που βρίσκεται;
Σχόλιο: Φυσικά και υπάρχει, αυτό είναι το ξεκίνημα. Είναι πολύ δύσκολο να πει κάποιος την αλήθεια στον εαυτό του. Και είναι δύσκολο γιατί συνήθως, η εικόνα που πρέπει να δεις έρχεται μόνο σε μικρές εικόνες, μια πίσω από την άλλη, και επίσης οφείλεις να έχεις την ικανότητα να διακρίνεις τις εικόνες και να τις συγκρίνεις. Δεν μπορείς να δεις ολόκληρη τη μεγάλη εικόνα μονομιάς. Συν ότι είναι τόσο μεγάλες οι δυνατότητες εξαπάτησης του εαυτού που μπορεί κανείς να συνεχίσει αιώνια να τον εξαπατά.

Ταρατατζούμ, πρρρρρρρρρρρρρρ, κρρρρρρρρ, πιπ πιπ πιπ.
Κλαπ κλαπ κλαπ κλαπ κλαπ πρρρρρρρρρρρρρρρρρρ
(μουσική και ήχος από χειροκροτήματα και πορδές).

Τελευταία ερώτηση: Τι είναι αυτό; Τι σημαίνει η μουσική και γιατί ακούγονται χειροκροτήματα και πορδές;
Σχόλιο: Είναι το κουδούνι και σημαίνει πως το μάθημα έλαβε τέλος για σήμερα. Όμως δεν σημαίνει μόνο αυτό. Όλη η σύνθεση θα ακούγεται αυτόματα σε περίπτωση που έχουμε πάρει τον εαυτό μας και τη συζήτησή μας πολύ στα σοβαρά. Θα μας προσγειώνει με μια δόση αυτοσαρκασμού. Γιατί ο αυτοσαρκασμός είναι σπουδαιότατος παράγοντας για προσωπική ανάπτυξη. Η ζωή, η ανάπτυξη, η φιλοσοφία ας είναι παιχνίδι, όχι σοβαροφανές φορτίο.


ΣYNEXIZETAI

Σχόλια